W czasie pierwszej fali pandemii działania contentmarketingowe zapewniły skuteczne wsparcie firmom w zakresie utrzymania poziomu sprzedaży i retencji klientów. Inwestycje w tego typu antykryzysowe strategie są użyteczne także dla firm lokalnych. Efektywnie dystrybuowane treści, dopasowane do miejscowych uwarunkowań, pozwalają osiągać nie tylko doraźne cele biznesowe, ale także generować pozytywne emocje, co w dłuższej perspektywie wzmacnia pozycję firmy w regionie.

Realne ryzyko kolejnego kryzysu

Wielu z nas zastanawia się, co przyniosą najbliższe tygodnie w związku z pandemią COVID-19. Choć na razie wydaje się, że sytuacja się ustabilizowała, to jednak coraz częściej pojawiają się także obawy związane z możliwą czwartą falą zakażeń. Znakiem ostrzegawczym na początku lipca stało się załamanie indeksów na niektórych giełdach w Europie, Azji i Ameryce Południowej. Zagrożenie związane z ekspansją wariantu Delta koronawirusa sprawia, że świat biznesu powinien przygotować plany awaryjne na wypadek kolejnych lockdownów i ekonomicznego spowolnienia.

Pierwsze fale pandemii pokazały, jak ważne są działania, których celem jest wspieranie biznesu i utrzymanie działalności firm. Ogromną rolę odegrała w tym branża content marketingu, wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorców. Czynnikami sprzyjającymi pogłębianiu wzajemnych relacji były przyspieszenie tempa digitalizacji gospodarki oraz wzrost wydatków na marketing online. Jedną z charakterystycznych cech tego typu działań było wspieranie także firm regionalnych, których funkcjonowanie ma fundamentalne znaczenie dla lokalnych społeczności.

Pobierz poradnik „Marketing vs. recesja”

W związku z ryzykiem kolejnego kryzysu, już teraz warto rozważyć skorzystanie z zestawu działań contentmarketingowych. To dobra inwestycja w przyszłość, szczególnie w czasach, w których coraz częściej pojawia się potrzeba optymalizacji firmowego budżetu i dokonywania szybkich przesunięć środków w jego ramach. Wiele przedsiębiorstw zmuszonych było podjąć decyzje w tym zakresie w pierwszym okresie pandemii. Wnioski płynące z tej trudnej lekcji są jasne – w sytuacji, gdy wydatki na marketing mogą zostać obcięte z dnia na dzień, dobrze wypozycjonowany content będzie działał jak najlepsza reklama.

Lokalna strategia contentmarketingowa

Jeśli chodzi o lokalne biznesy, użytecznym rozwiązaniem jest stworzenie firmowego bloga. Publikowany na nim content, mocno osadzony w miejscowych realiach, powinien jasno precyzować, jakie potrzeby klientów zaspokaja oferta firmy. Kluczowe dla powodzenia i sensowności działań znaczenia ma systematyczność tworzenia i publikowania treści. Powstające artykuły mogą dotyczyć nie tylko nowości w ofercie, ale także np. lokalnych imprez lub wydarzeń kulturalnych, które firma współorganizuje lub sponsoruje, albo lokalnych imprez branżowych, w których bierze udział.

Ważna jest także optymalizacja blogowych treści pod kątem SEO. Doborowi kluczowych fraz warto poświęcić więcej uwagi, ponieważ to one w dużym stopniu pozwolą klientom odnaleźć naszego bloga i zapoznać się z ofertą naszej firmy. Frazy powinny być zlokalizowane, czyli, oprócz zdefiniowania profilu firmy, powinny zawierać także odniesienie do miejscowości, w której prowadzi ona działalność. Warto pamiętać o linkowaniu wewnętrznym w obrębie treści na blogu, a także linkowaniu na zewnątrz, jeśli np. lokalny portal informacyjny napisze o naszej firmie w jednym ze swoich artykułów.

Pozyskanie zainteresowania lokalnych mediów, a być może nawet nawiązanie z nimi jakiejś formy partnerstwa, to szansa nie tylko na prezentowanie produktów lub usług, ale także na kreowanie wizerunku przedsiębiorcy silnie związanego z daną miejscowością. W ten sposób można skutecznie budować pozytywny PR wokół firmy, która z czasem może zyskać status marki kojarzonej z konkretnym regionem. Taki przekaz wzmocni aktywność w lokalnych grupach w mediach społecznościowych, związanych albo z daną miejscowością, albo z branżą, w jakiej funkcjonuje firma.

Call to action w najbliższym otoczeniu

Utrzymywanie komunikacji z klientami za pośrednictwem social mediów to dziś konieczność. Atrakcyjny fanpage na Facebooku pozwala nie tylko na przedstawienie oferty sprzedażowej, ale także na zintegrowanie jej z jasnym call to action (np. „Odwiedź nasz sklep”). Ciekawy content, regularnie prezentowany w różnych formach (wpisy, zdjęcia czy wideo), nawiązujący do lokalnej tematyki, to możliwość zbudowania społeczności, która będzie polecać produkty i usługi naszej firmy kolejnym odbiorcom. Rzeczowy fanpage to kluczowy kanał utrzymywania komunikacji kryzysowej z klientami, a także dobry sposób na employer branding w wersji lokalnej.

Media społecznościowe, wspierające promocję contentu z firmowego bloga, odpowiadają przede wszystkim za szybkość komunikacji. Za ich pośrednictwem możesz poinformować o promocjach w swoim sklepie czy o organizacji konkursu lub loterii. Tego typu informacje to angażujące uwagę odbiorców treści, dzięki którym możesz nie tylko promować firmę, ale także pozyskiwać realne leady sprzedażowe. Kreatywne wykorzystanie aspektów związanych z lokalnymi warunkami do tworzenia contentu umożliwia doraźne zwiększanie sprzedaży oraz daje szansę na poszerzenie skali działań marketingowych w przyszłości.

Przeczytaj też: Content marketing – skuteczne narzędzie do integrowania lokalnej społeczności

Trzeba przygotować się na każdy scenariusz

Tworząc zręby strategii contentmarketingowej dopasowanej do miejscowych uwarunkowań, musisz sporządzić plan działań, uwzględniający m.in. kalendarium lokalnych wydarzeń, uroczystości oraz rocznic. Mogą się one odnosić nie tylko do danej miejscowości, ale także do województwa. Z punktu widzenia mediów społecznościowych, warto przygotować także spis wydarzeń okolicznościowych o większej skali, takich jak np. Dzień Dziecka. Każda taka okazja stanowi bowiem szansę na tworzenie zlokalizowanych treści, wspierających cele biznesowe firmy oraz budujących wokół niej pozytywne emocje.

Odpowiednio zaplanowane działania z obszaru content marketingu to opłacalna inwestycja w przyszłość. A w obecnych czasach niepewności, myśląc o nadchodzących miesiącach, pod uwagę trzeba brać każdy scenariusz. Teraz jednak, gdy jesteśmy bogatsi o doświadczenia z początkowego okresu pandemii, wiemy, w jaki sposób możemy przygotować się na podobne wyzwania. Im szybciej wdrożona zostanie strategia contentmarketingowa, tym łatwiej firmie będzie reagować w czasie kolejnego kryzysu. Dotyczy to także firm lokalnych, które mogą zaplanować swój własny contentmarketingowy pakiet antykryzysowy.