Treści tworzone przez użytkowników to nie tylko cenne zasoby contentu, które można wykorzystywać w komunikacji marketingowej. Mogą być one także źródłem konkretnej, szczegółowej wiedzy na temat pozycji rynkowej firmy. User generated content wpisuje się również w najnowsze trendy związane z rosnącą popularnością tzw. social commerce.
Treści UGC, czyli przydatny element strategii contentowej
User generated content (UGC) coraz częściej stanowi element działań contentmarketingowych. Treści tworzone przez użytkowników pozwalają realizować zarówno krótko-, jak i długookresowe cele firmy. Dzięki nim możliwe jest zwiększanie sprzedaży, wzmacnianie świadomości marki oraz budowa lojalności klientów. Co ważne, wykorzystywanie tego typu treści w komunikacji z rynkiem jest efektywniejsze kosztowo niż korzystanie z influencer marketingu.
Siłą user generated content są autentyczność przekazu i jego bezpośredni charakter, co sprzyja podejmowaniu decyzji zakupowych. Z badań wynika, że 90% konsumentów uważa treści UGC za użyteczne i jest skłonnych zaufać opiniom innych klientów. W związku z tym warto uwzględnić treści tworzone przez użytkowników w strategii contentowej. Można to osiągnąć choćby poprzez włączenie do niej testimoniali, które zwiększają liczbę konwersji o jedną trzecią.
Czytaj też: Jak wykorzystać potencjał user generated content w marketingu?
Bogactwo formy, bogactwo treści
User generated content może występować w wielu formatach. Oznacza to nie tylko możliwość przygotowania różnorodnych rodzajów treści, ale także poszerzenie perspektywy ich dystrybucji. Treść UGC może być zarówno wpisem na Facebooku, jak i artykułem na blogu, który można następnie udostępnić właśnie za pośrednictwem Facebooka. Jej przygotowanie nie musi być czasochłonne, ponieważ może być to po prostu zdjęcie produktu z krótkim opisem.
Z punktu widzenia twórców, treści UGC mogą przybrać takie formaty jak:
- recenzje produktów
- artykuły blogowe
- wpisy w mediach społecznościowych
- materiały wideo
- transmisje live
- testimoniale
- podcasty
Potencjał do wykorzystania w social commerce
Firma, która zdecyduje się na pozyskiwanie contentu tworzonego przez użytkowników, może wykorzystać go w różnorodny sposób. Treści UGC mogą zostać umieszczone na stronie firmowej, landing page’u czy oficjalnych profilach w mediach społecznościowych. Można też wykorzystać je w ramach e-mail marketingu i wzmocnić efekt poprzez zastosowanie narzędzi z obszaru hiperpersonalizacji. W ten sposób firma może podkreślić znaczenia klienta zarówno w swojej wizji, jak i praktycznej działalności.
Popularność user generated content rośnie także z uwagi na rozwój social commerce. Kluczową rolę odgrywają w nim serwisy społecznościowe, za pośrednictwem których dokonuje się zakupów. Służą one także budowaniu lejka sprzedażowego, a proces ten mogą wspierać nie tylko algorytmy, ale także treści UGC. Ta stosunkowo nowa inkarnacja e-commerce jest więc naturalnym polem do działań z użyciem user generated content, efektywnie wspierającego social shopping.
Czytaj też: Czym jest hiperpersonalizacja i jakie przynosi korzyści?
Cenna dawka wiedzy o klientach i rynku
Warto podkreślić, że treści UGC to nie tylko możliwość poszerzenia strategii contentowej, ale także cenna dawka wiedzy na temat segmentu rynku, w którym działa firma. Przegląd treści tworzonych przez konsumentów w oparciu o social listening pozwala poznać opinie na temat firmy oraz oferowanych przez nią produktów. Pozyskiwanie takich informacji to możliwość optymalizacji strategii sprzedażowej lub – jeśli pojawią się treści o negatywnym wydźwięku – jej szybkiej korekty.
W oparciu o analizę treści UGC można uszczegółowić wiedzę na temat klientów (np. struktura demograficzna, miejsce zamieszkania), określić trendy dotyczące produktów cieszących się największym uznaniem rynku oraz poznać motywacje konsumentów skłaniające ich do podejmowania decyzji zakupowych. W ten sposób można sprawnie przeprowadzić audyt dotychczasowych działań i wyciągnąć wnioski, które na bieżąco pozwolą ulepszyć strategię firmy.