O tokenach niewymienialnych mówi się na ogół w kontekście sprzedaży wirtualnych aktywów. Jednak wraz z upowszechnianiem się technologii blockchain powstają kolejne pomysły na ich praktyczne wykorzystanie. Jednym z projektów, który ma znaczny potencjał, jest wprowadzenie do sprzedaży biletów NFT.
Bilet jako przedmiot kolekcjonerski
Udział w wyjątkowych wydarzeniach zapewnia mnóstwo pozytywnych emocji. Dlatego ich uczestnicy bardzo często chcą zachować na pamiątkę bilety, które nie pozwolą zapomnieć, że byli częścią wspaniałego koncertu, festiwalu czy wystawy. Oczywiście, w tej roli sprawdzają się tradycyjne bilety papierowe, ale jednocześnie są one narażone na mechaniczne uszkodzenia lub zgubienie. Z kolei bilety elektroniczne z kodami QR nie są na tyle atrakcyjne, by były postrzegane jako przedmiot kolekcjonerski.
W tej sytuacji ciekawą alternatywą są bilety NFT. Jako cyfrowe aktywa przechowywane w blockchain nie ulegną zniszczeniu, nie zgubią się, ani nie zostaną skradzione. Są nie tylko trwałe, ale też unikalne, dlatego mogą stanowić wartościową pamiątkę. Równie ważne są względy praktyczne. Podobnie jak bilety elektroniczne, bilety NFT zapewnią bezproblemowy wstęp na wybrane wydarzenie – wystarczy mieć przy sobie smartfon. Co więcej, przynoszą one korzyści także firmom zajmującym się sprzedażą biletów.
Czytaj też: CryptoKitties, czyli początki branży NFT
Remedium na problemy związane ze sprzedażą biletów
Niedoskonałość zarówno biletów papierowych, jak i elektronicznych z kodami QR, polega na tym, że można je stosunkowo łatwo sfałszować. Utrudnia to pracę osób zabezpieczających dane wydarzenie, a kupujących naraża na zakup podrobionych biletów. Te problemy rozwiązują bilety NFT, ponieważ w każdej chwili można potwierdzić ich autentyczność, a możliwość sprawdzenia historii posiadania tokena pozwala ograniczać zjawisko spekulacji biletami.
Organizatorzy eventów, korzystający z ogólnodostępnych systemów sprzedaży biletów, nie mają pełnej kontroli nad ich dystrybucją poza pierwotnym rynkiem. Oznacza to, że pośrednicy funkcjonujący na wtórnym rynku biletów mogą zawyżać ich ceny. Tymczasem sprzedając bilety jako tokeny niewymienialne, organizatorzy wydarzeń mogą określić, jaki procent dochodu otrzymają w przypadku ich odsprzedaży. Co więcej, możliwe jest nawet całkowite wyeliminowanie pośredników i tym samym obniżenie kosztów dystrybucji biletów.
Jak tworzyć tokeny NFT i czy warto to robić? Poradnik dla twórców cyfrowych
Sposób na budowę społeczności
Bilety NFT otwierają przed artystami i organizatorami unikalną możliwość wyróżnienia oddanych fanów. Można ich zidentyfikować dzięki prześledzeniu, kto i kiedy miał biletów na poszczególne wydarzenia, a następnie udzielić gratyfikacji w postaci np. ekskluzywnych gadżetów, zniżek na kolejne wydarzenia czy spotkań z artystami. Zastosowanie biletów NFT jest więc także dobrym sposobem na personalizację procesu ich sprzedaży i dystrybucji.
Takie działania prowadzi m.in. klub piłkarski Real Madryt, który w ubiegłym roku rozpoczął emisję biletów NFT. Władze klubu chcą w ten sposób zapewnić dodatkowe atrakcje kibicom, a także podtrzymać z nimi bliskie relacje. To dobra decyzja z uwagi na fakt, że obecnie bardzo ważne jest gromadzenie społeczności i budowanie jej zaangażowania wokół projektów o dłuższym horyzoncie czasowym.
Tokeny NFT reprezentują zarówno aktywa cyfrowe, jak i realne. Coraz częściej pojawiają się pomysły tokenizacji patentów, a także używania tokenów niewymienialnych w logistyce. Sposobów praktycznego wykorzystania tokenów NFT jest wiele, a bilety nimi sygnowane to tylko jeden z najnowszych przykładów dobrodziejstw technologii blockchain.