Tokeny niewymienialne, pełniące rolę certyfikatu autentyczności, są dobrym sposobem na sprzedaż rozmaitych produktów. Umożliwiają nie tylko monetyzację różnych rodzajów contentu, ale także sprzedaż dóbr materialnych. Po utworzeniu tokena NFT warto wdrożyć działania z obszaru content marketingu, by odpowiednio wypromować swoją ofertę sprzedażową.
Emisja tokenów niewymienialnych
Tokenami kryptograficznymi możemy oznaczyć różne rodzaje dóbr, zarówno cyfrowe, jak i materialne. Oznacza to, że mogą być one przypisane do cyfrowych grafik, plików audio, materiałów wideo, książek czy kolekcji mody. Warto podkreślić, że proces tokenizacji aktywów cyfrowych przed wieloma twórcami, także tymi, którzy dopiero chcą zaistnieć na rynku, otwiera nowe możliwości związane z działaniami promocyjnymi i sprzedażą.
Tokeny niewymienialne (non-fungible tokens, NFT) opierają się na technologii blockchain. Dlatego przystępując do tworzenia własnego NFT, należy zastanowić się, jaki protokół blockchain wybrać. Od tej decyzji zależy, gdzie, z użyciem jakiej krytpowaluty oraz w jaki sposób będziemy mogli handlować własnymi zasobami. Twórcy na ogół wybierają emisję NFT z wykorzystaniem Ethereum, ale można skorzystać także z innych możliwości, oferowanych na przykład przez Binance Smart Chain, Polkadot czy Cosmos.
Kolejną decyzją jest wybór platformy do tworzenia tokenów niewymienialnych. Wśród najpopularniejszych rozwiązań są OpenSea, czyli największa giełda NFT na świecie oraz Rarible, czyli giełda koncentrująca się na cyfrowych dziełach sztuki. Alternatywą są takie platformy jak choćby SuperRare, Foundation, AtomicMarket, AsyncArt i BakerySwap. Jako że największą popularnością cieszy się giełda OpenSea oparta na Ethereum, proces tworzenia NFT opiszemy na jej przykładzie.
Czytaj też: CryptoKitties, czyli początki branży NFT
Proces tworzenia tokenów NFT
Do emisji tokenów NFT (poza zasobami, które mają być nimi oznaczone) potrzebny jest portfel kryptowalutowy, obsługujący blockchain, na którym znajdą się utworzone tokeny. Można wybrać MetaMask albo Trust Wallet, obsługujące szeroką gamę blockchainów, w tym Ethereum i Binance Smart Chain. Trzeba również nabyć kryptowalutę, by móc dokonać niezbędnych opłat. Na początek wystarczy równowartość 50 dolarów. Portfel z kryptowalutami należy podłączyć do konta na wybranej platformie, po czym można przystąpić do tworzenia tokenów.
Rozpoczynając proces tworzenia NFT, musimy zdecydować, czy tworzymy token dla pojedynczego zasobu, czy też chcemy stworzyć całą kolekcję. Następnie przesyłamy na platformę pliki, które mają zostać oznaczone tokenem kryptograficznym. Po przesłaniu wybranych plików, wprowadzamy nazwy i opisy, a następnie zatwierdzamy procedurę. Warto wiedzieć, że tworzenie tokenów NFT jest w większości przypadków darmowe, ale decydując się na taki krok w oparciu o Ethereum trzeba liczyć się z tzw. opłatą za gaz. Wysokość tej opłaty jest zmienna i waha się w zależności od stopnia przeciążenia sieci.
Zastosowanie tokenów NFT – w jakich branżach można je wykorzystać? Dowiedz się więcej
Gdzie i jak sprzedawać swoje NFT?
Zasoby cyfrowe oznaczone NFT najłatwiej sprzedawać na tych platformach, na których zostały stworzone. Oczywiście trzeba się liczyć z prowizją, która zostanie pobrana po zakończeniu każdej transakcji. W OpenSea jest to 2,5% opłaty serwisowej. Jednak samo wystawienie tokenów niewymienialnych na sprzedaż to zazwyczaj za mało, by za aktywa uzyskać satysfakcjonującą cenę. Dlatego kluczowe jest promowanie własnych dzieł i tworzenie wokół nich społeczności.
Jak skutecznie wspierać sprzedaż tokenów niewymienialnych? Doskonale sprawdzają się działania z obszaru content marketingu. Warto zaprezentować próbki swoich prac w mediach społecznościowych, by wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Można także założyć bloga i sukcesywnie publikować artykuły poświęcone ofercie sprzedażowej. Warto publikować nie tylko artykuły poświęcone poszczególnym aktywom cyfrowym, ale także treści edukacyjne na temat tokenów NFT, ponieważ wciąż wielu użytkowników nie miało z nimi styczności.
Kolejnymi sposobami na wypromowanie własnych NFT może być uruchomienia kanału na YouTube i prowadzenie transmisji live, nawiązanie współpracy z influencerami czy też promocja za pośrednictwem własnej bazy mailingowej. Im więcej rozwiązań zostanie wykorzystanych w ramach kampanii promocyjnej, tym większa szansa na znalezienie chętnych do zakupu naszych dzieł.
Opłacalność procesu tokenizacji
Z punktu widzenia nabywcy, tokeny niewymienialne mogą być instrumentem inwestycyjnym. Z kolei twórcy, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi promocyjnych, mogą zaistnieć na rynku i zarobić na sprzedaży swoich dzieł. Co więcej, charakter tokenów niewymienialnych sprawia, że pomimo sprzedaży NFT (pełniącego rolę certyfikatu autentyczności), autor dzieła można nadal czerpać korzyści wynikające z praw autorskich. W związku z tym technologia blockchain oraz bazujące na niej tokeny są atrakcyjnym kanałem sprzedaży dla różnorodnych kategorii produktów.