Przysłowie i powiedzenie to nie jest to samo? Ano nie! I co ciekawe, to chyba jeden z najczęściej pojawiających się błędów, chociażby w prasie. Na szczęście wychodzimy Wam naprzeciw i już tłumaczymy te zawiłości słowne. A tym samym, subtelną różnicę pomiędzy tymi dwoma pojęciami.

Przysłowie czy powiedzenie?

Spokojnie. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. A najlepiej wytłumaczyć ją na kilku prostych przykładach.

Zacznijmy więc od przysłów. Są to krótkie zdania, w których ukryty jest jakiś przekaz, wskazówka lub prawda ogólna. Najlepszym przykładem są tu przysłowia najbardziej znane, czyli:

– Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.

– Apetyt rośnie w miarę jedzenia.

– Lepszy wróbel w garści niż gołąb na dachu.

Ot, wszystkie z wymienionych traktują o tym, co na pierwszy rzut oka powinno być oczywiste, a zatem jest prawdą ogólną.

Skoro już wiemy, czym są przysłowia, warto również wyjaśnić to, czym dokładnie są powiedzenia. Są to krótkie wypowiedzi, również jak w przypadku przysłów, z jakimś morałem lub prawdą. Warto natomiast wrócić do definicji przysłowia i zwrócić uwagę na drobny szczegół. Przysłowie to najczęściej zdanie. Powiedzenie zaś, może być również krótką wypowiedzią. Do najpopularniejszych powiedzeń należą:

– Pieniądze nie śmierdzą.

– Wyskoczyć jak filip z konopi. (Nie. Ten filip to nie imię. Nie ma tu błędu.)

– Do trzech razy sztuka.

Ot, niby proste, a jednak! Często nieco dłużej musimy zastanowić się, czym jest przysłowie, a czym powiedzenie.

Robimy to za „przysłowiowe dziękuję”

Żartujemy! To znaczy, dziękować za wyjaśnienie nam możecie, ale ono w żadnym wypadku nie będzie przysłowiowe. I niestety nie umiemy wyjaśnić tego, w jaki sposób powstał: „przysłowiowy grosz”, „przysłowiowy Marek” czy „przysłowiowy problem”. A to wszystko możemy znaleźć, m.in. w prasie, TV itd. Natomiast, aby powiedzieć to dosadniej, przysłów o np. pieniądzach i groszach jest dużo, ale nie zawsze musimy wiedzieć, o jakim myśli nasz rozmówca. Dlatego jeżeli już chcemy powiedzieć „przysłowiowy grosz”, to od razu przytoczmy również treść owego przysłowia, na które się powołujemy.

Reklama


Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski